درباره من

امیر حسین الهیاری
متولد ۱۰/۴/۱۳۶۲ _ ابهر
شاعر _ نمایشنامه نویس
بیوگرافی هنری :
فعالیت هنری خود را به صورت جدی از سال ۱۳۷۳ با شرکت در مسابقات شعر دانش اموزی زنجان اغاز کرد و تا سال ۱۳۷۹ به طور متناوب به زور شور نوجوانی در کلیه جشنواره های کشوری شعر دانش اموزی شرکت داشت. در سال ۱۳۸۰ در رشته ی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و در همین سال اولین دفتر شعر خود را با نام (بالش های کهنه ) به توصیه منوچهر آتشی به ناشری سپرد که فرجامی تلخ پیدا کرد. از سال ۱۳۸۱ روابط نزدیکی با حسین منزوی،غزلسرای بزرگ معاصر برقرار کرد و در سال ۱۳۸۲ جشنواره بزرگ شعر و موسیقی (زبان ساده عشق) را در سطح دانشجویان سراسر کشور با حضور کسانی چون حسین منزوی،بهروز یاسمی،رحیم رسولی و سعید بداغی برگزار نمود . سپس در صدد برامد تا در زمان حیات حسین برای این غزلسرای نوسرا مراسم بزرگداشتی در خور شعر و شاعری که او بود برگزار کند پس از چند ماه تلاش و پیگیری یک هفته مانده به تاریخ اجرای مراسم متاسفانه به دلیلی این فعالیت شایسته،نافرجام ماند. و چند روز بعد حسین منزوی رفت….! سپس امکان ان فراهم امد که به مناسبت در گذشت او مراسم عصری باشعر و موسیقی تحت عنوان (نام من عشق است) در تالار امام علی(ع) دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود. این برنامه با سخنرانی همایون خرم و علی موسوی گرمارودی ، شعر خوانی شاعرانی از تهران و زنجان مانند بهروز یاسمی و خلیل جوادی و اجرای به یاد ماندنی مجری توانا بهروز رضوی در بخش شعر و اجرای سید عباس سجادی دربخش موسیقی همراه بود و خانواده مرحوم منزوی نیز همه دراین مراسم شرکت داشتند . درهمان سال در جشنواره شعر مهرگان اصفهان ، وقتی که او منظومه بلند (سارا)یش را می خواند در میانه شعر خوانی از سوی داورانی که ناگهانی جلوی شعر خوانی اش را گرفتند از روی سن به پایین دعوت شد ! تا وقتی که او با لبخند سالن را ترک میکند بسیاری از شاعران ، هم پای او سالن را ترک کنند و خبرش به روزنامه های اصفهان هم برسد که رسید
در سال ۱۳۸۴ اولین کتاب او تحت عنوان (عقاب یوشان) با مقدمه استاد بهاءالدین خرمشاهی از سوی نشر روشن مهر منتشر شد. در سال ۱۳۸۲ شروع به فراگیری مقدمات گیتار کلاسیک نزد دکتر مسعود زاهدی نمود. در سال ۱۳۸۴ گروه موسیقی آرایش خورشید را تشکیل داد و خود به عنوان ترانه‌سرا و گاه آهنگساز در کنار گروه قرار گرفت و تا سال ۱۳۸۸ به همراه این گروه چهار کنسرت متفاوت به نام‌های «نازنین یار» ، «کافه گلورادو» ، «آخرین یار» و «خورشید خانوم» را برگزار کرد و نیز چند اجرای جشنواره‌ای که بماند… در سال ۱۳۸۵ کوروش یغمایی کار تنظیم اولین آلبوم خواننده این گروه -مجید جمال‌الدین- را بر عهده گرفت. آلبومی با نام «آدم برفی» که ترانه‌ها و عمده آهنگ‌هایش ساخته امیرحسین الهیاری بود. آلبومی که رفته تا مجوزش را بگیرد و آخرین اخبار حاکی از این است که هنوز نگرفته! اما دومین آلبوم موسیقی این خواننده بازهم با ترانه‌ها و آهنگ‌های امیرحسین الهیاری و تنظیم کوروش یغمایی تحت عنوان «چارسوار» در آخرین مراحل کاری به سر می‌برد.
با همه این تفاصیل، نمایشنامه‌نویسی و تئاتر بزرگ‌ترین علاقمندی اوست. تا کنون بیش از پنجاه نمایشنامه نوشته که تعدادی از آن‌ها اجرای عموم داشته و خود تعدادی را کارگردانی کرده و برای چندتایشان هم آهنگ ساخته است. چاپ مجموعه نمایش‌نامه‌ها یکی از برنامه‌های هنری آینده اوست. در سال ۱۳۸۹ کتاب آن حرف دگر مجموعه «هفتاد‌و‌دو‌رباعی عاشورایی پیوسته» از او منتشر شد. این اثر نفیس به خط علی ملک، خط روی جلد استاد علی شیرازی، تذهیب استاد رامین مرآتی، مقدمه استاد بهاءالدین خرمشاهی و نظارت بر خوشنویسی استاد آیدین آغداشلو از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی و نشر پیوند نو انتشار یافت. کاری که آماده سازی و به چاپ رسانی‌اش چند سالی زمان برد! اما پایان کار نشان داد که ارزش آن زحمات را داشته. هم اکنون در پی انتشار ترجمه حیدربابای شهریار به شعر فارسی است. قرار است دکلمه این کار را دکتر قطب‌الدین صادقی انجام دهد و موسیقی این کار هم اثر استاد خیام میرزازاده است با همکاری ارکسترسمفونیک آذربایجان.
فعلا همین